Wytyczne MEN
Szanowni Państwo / Drodzy Uczniowie,
W dniu 18 maja 2020 weszło w życie rozporządzenie zmieniające w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, obowiązujące do 7 czerwca, które wprowadza szereg zmian.
Zmiany dotyczące Naszej szkoły są następujące:
Praktyki zawodowe u pracodawców dla części uczniów technikum
Od 4 maja br. uczniowie technikum mają możliwość skorzystania z dodatkowych form realizacji praktyk zawodowych. Od 25 maja br. uczniowie III klas technikum, będą mogli skorzystać także z praktyk realizowanych u pracodawców. Konieczne jest jednak spełnienie określonych warunków. Uczestnicy praktyk powinni wyrazić zgodę na udział, a pracodawca musi zachować zasady bezpieczeństwa związane ze zwalczaniem epidemii COVID-19.
Zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze i zajęcia rewalidacyjne
W związku z przywróceniem możliwości prowadzenia rehabilitacji ruchowej czy fizjoterapii będzie można prowadzić zajęcia specjalistyczne w jednostkach systemu oświaty. Od poniedziałku, 18 maja br. przywracamy możliwość, za zgodą rodziców, prowadzenia bezpośrednich zajęć dla dzieci mających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, dzieci i młodzieży z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, wymagających wsparcia, w tym odpowiednio w realizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych czy zajęć rewalidacyjnych niezbędnych do ich prawidłowego rozwoju. Zajęcia będą prowadzone z zachowaniem zasad sanitarnych.
Od 1 czerwca br. uczniowie pozostałych klas ze szkół dla dzieci i młodzieży będą mieli możliwość korzystania z konsultacji ze wszystkich przedmiotów na terenie szkoły.
Wymiar tych konsultacji zostanie uzależniony od potrzeb ucznia, a także warunków szkoły. Konsultacje będą dobrowolne dla ucznia, natomiast dyrektor szkoły będzie zobowiązany je zorganizować, biorąc pod uwagę możliwości szkoły. 4 W kolejnych tygodniach będziemy sukcesywnie wydawać stosowne rozporządzenia oraz przekazywać wytyczne sanitarne dotyczące organizacji zajęć w szkołach i placówkach oświatowych.
Konsultacje w szkole – wytyczne GIS, MZ i MEN dla szkół
- Od 1 czerwca br. umożliwiamy konsultacje dla wszystkich uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
- Szkoły przy organizacji konsultacji uwzględniają także wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia.
- Z zajęć w formie konsultacji w szkole mogą korzystać uczniowie zdrowi, bez objawów choroby zakaźnej.
Organ prowadzący szkołę,
- Wesprze dyrektora w zrealizowaniu skierowanych do niego wytycznych.
- Zobliguje dyrektora do przygotowania wewnętrznych procedur bezpieczeństwa na terenie szkoły. § Zapewni środki higieniczne potrzebne do bieżącego funkcjonowania szkoły.
- W razie potrzeby zaopatrzy pracowników w indywidualne środki ochrony osobistej: jednorazowe rękawiczki, maseczki, ewentualnie przyłbice.
- Ustali szybki sposób komunikacji z dyrektorem, np. w sytuacji podejrzenia zakażenia.
- Zabezpieczy możliwość szybkiego uzupełniania kadry pedagogicznej w przypadku nieobecności nauczycieli z powodu choroby lub kwarantanny.
Dyrektor,
- Przygotuje wraz z nauczycielami oraz upowszechni wśród nauczycieli, uczniów i rodziców harmonogram konsultacji indywidualnych i grupowych, o którym zostaniecie poinformowani za pośrednictwem strony internetowej.
- Przygotuje procedury przychodzenia/wychodzenia oraz przebywania uczniów w szkole, w tym w salach, bibliotece szkolnej i szatni, uwzględniając zasady: 4 m2 na osobę, 2 m dystansu społecznego pomiędzy osobami i 1,5 m odstępu pomiędzy stolikami w sali podczas konsultacji.
- Przygotuje procedury postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia i skutecznie poinstruuje pracowników, jak należy je stosować.
- W grupie może przebywać do 12 uczniów w zależności od dostępnych pomieszczeń. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu, prowadzącego można zwiększyć liczbę dzieci – nie więcej niż o 2.
- W miarę możliwości wyznaczy stałą salę na konsultacje dla tej samej grupy.
- Ustali i upowszechni zasady korzystania z biblioteki szkolnej oraz godziny jej pracy, uwzględniając konieczny okres kwarantanny dla książek i innych materiałów przechowywanych w bibliotekach (szczegółowe wytyczne: https://www.gov.pl/web/rozwoj/biblioteki).
- Zobliguje bibliotekarza, aby wyznaczył miejsce składowania oddawanych książek oznaczone datą, w której zostały przyjęte.
- W miarę możliwości ograniczy przebywanie w szkole osób z zewnątrz. Zadba o zachowanie dodatkowych środków ostrożności przy ewentualnych kontaktach z takimi osobami.
- Przy wejściu do szkoły zostanie umieszczony płyn do dezynfekcji rąk, a wszystkie osoby wchodzące do szkoły będą zobligowane do korzystania z niego.
- O ile jest taka potrzeba, zaopatrzy pracowników w środki ochrony osobistej, w tym rękawiczki, maseczki ochronne, ewentualnie przyłbice.
- W pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych wywieszone zostaną plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk, a przy dozownikach z płynem instrukcje do dezynfekcji rąk.
- Zapewni sprzęt i środki oraz będzie monitorował prace porządkowe, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania czystości sal do konsultacji, pomieszczeń sanitarnych, ciągów komunikacyjnych, dezynfekowania powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, klawiatur, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach.
- Przeprowadzi spotkania z pracownikami i zwróć uwagę, aby kładli szczególny nacisk na profilaktykę zdrowotną, również dotyczącą ich samych. Do szkoły nie powinni przychodzić pracownicy, którzy są chorzy.
- W miarę możliwości nie zaangażuje w zajęcia nauczycieli oraz innych pracowników powyżej 60. roku życia.
- Wyznaczy i przygotuje pomieszczenie (wyposażone m.in. w środki ochrony osobistej i płyn dezynfekujący), w którym będzie można odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych.
- Umieści w łatwo dostępnym miejscu numery telefonów do: organu prowadzącego, kuratora oświaty, stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
- Przygotuje ścieżki szybkiej komunikacji z rodzicami uczniów niepełnoletnich.
Nauczyciel,
- Wyjaśni uczniom, jakie zasady bezpieczeństwa obecnie obowiązują w szkole i dlaczego zostały wprowadzone.
- Zorganizuj konsultacje indywidualne oraz grupowe z uwzględnieniem odległości pomiędzy stanowiskami nauki min.1,5 m (1 uczeń – 1 stolik).
- W miarę możliwości dopilnuje, aby uczniowie nie pożyczali sobie przyborów i podręczników.
- Wietrzy salę, w której organizujesz konsultacje, co najmniej raz na godzinę.
- Zwraca uwagę, aby uczniowie często i regularnie myli ręce.
- Unika organizowania większych skupisk uczniów w jednym pomieszczeniu, w tym ustali bezpieczną zasadę korzystania przez grupę z szatni po zakończeniu zajęć.
Uczeń,
- Otrzymuje możliwość konsultacji indywidualnych lub grupowych. Proszę o zapoznanie się z ich harmonogramem, który zostanie zamieszczony na stronie internetowej szkoły.
- Nie powinien umawiać się na konsultacje, jeżeli jest chory lub w jego domu przebywa ktoś na kwarantannie lub w izolacji. Wówczas wszyscy muszą pozostać w domu oraz stosować się do zaleceń służb sanitarnych i lekarza.
- Jeżeli umówi się na konsultacje, a nie może przyjść, jest proszony o zgłoszenie tego faktu odpowiednio wcześniej – nauczyciel będzie mógł zaprosić w zastępstwie innego ucznia.
- Zabiera do szkoły własny zestaw podręczników i przyborów. W szkole nie będzie mógł ich pożyczać od innych uczniów.
- W drodze do i ze szkoły powinien korzystać z osłony na usta i nos oraz zachować dystans społeczny.
- Przed wejściem do szkoły powinien obowiązkowo zdezynfekować ręce, a jeżeli ma przeciwskazania zdrowotne do stosowania środków do dezynfekcji natychmiast umyć ręce.
- Z szatni powinien korzystać według zasad ustalonych przez dyrektora szkoły., które zostaną umieszczone na stronie internetowej szkoły.
- Bezwzględnie stosuje zasady higieny: często myje ręce wodą z mydłem i nie podaje ręki na powitanie, zachowuje dystans, a także unika dotykania oczu, nosa i ust.
- Zwraca uwagę na odpowiedni sposób zasłania twarzy podczas kichania czy kasłania. Stosownie zwraca uwagę innym w tym zakresie.
- Unika większych skupisk uczniów, zachowuje dystans przebywając na korytarzu, w toalecie, innych pomieszczeniach wspólnych oraz na terenie szkoły.
- Jeżeli będzie korzystał z biblioteki szkolnej, powinien zapoznać się ze szczegółowymi zasadami wypożyczania książek (zasady dostępne w szkole).